Site Loader

Veganství, Paleo, Carnivore diet. Každý týden je zdravé něco jiného. Žijeme v době, kdy je internet zaplaven informacemi, co máme jíst. Je to ale opravdu tak důležité? Tento článek je určen pro ty, kteří jsou z toho možná už trochu zmateni, hledají cestu, jak si zlepšit trávení.

Posledních 8 let se snažím přiít na tu správnou dietu díky trávícím problémům. Prošel jsem všemožnými dietami. Postupem času jsem ale zjistil, že více než co jíte, je důležité jak a kdy. Rád bych se tedy podělil o několik návyků, pro ty kteří si prochází podobnou cestou.


1) Žvýkání

Ranní spěch do práce. Hltání. Pracovní pauza na obědy. Hltání. Téměř všichni to známe. Přitom to je to nejhorší, co můžeme pro naše trávení a zdraví udělat. Skvěle se o tom rozepsal Jürgen Schilling ve své knize – Prožvýkejte se ke zdraví, která mi dala opravdu hodně. Jakmile si osvojíte tento návyk, už z něj těžko sejdete, jelikož začnete vnímat mnoho pozitivních věcí. Namátkou zvýšení energie, zlepšení trávení, budete dbát na kvalitnější stravu atd. Skvělé na tom je, že nemusíte měnit své stravovací návyky, začnete pouze rozžvýkávát svou stravu, a efekt se dostaví.


2) Svoboda (ne)jíst

Dát si cokoliv, ale zároveň nemuset jíst nic. Půstování pro mě byl game changer, abych si začal více vážit jídla a koukat, co do sebe dávám. Půst rozhodně není jen o shazování kil, mění se celá podstata vaší bytosti, a měli byste si o něm hodně načíst, než se do něj půstíte. Mně dokonce pomohl s borelií.

Půstů je celá řada – přerušované, mokré, suché, mrtvé,… Stačí googlovat a zjistit si. Mně momentálně funguje přerušovaný. Jedno jídlo denně ráno po cvičení. Zbytek dne půstuji na vodě s citrónem nebo sodou a solí pro doplnění nezbytných minerálů o víkendu si dám klidně suchý půst. Jsou také dny, kdy si dám 2,3 jídla denně, když si tělo řekne.


3) Udělat se vytížený

U mě to vypadá následovně

Spánek (8h) mi zatím vyhovuje nejvíc.

Ranní rutina, kterou nazývám Ráno vítězem (1,5 h) – není nad to již ráno splnit to nejtěžší a podstatné. Většinou vstávám kolem 6, udělám ranní hygienu. Zacvičím si 5 tibeťanů, někdy si zaběhám, dám si studenou sprchu a udělám si ovocnou šťávu, abych nakopnul trávení. Pak jdu nakoupit a udělám si snídani.

Workflow (8h) – moje činnost je primárně akvizice a zákaznický servis. Mám dva bloky od 8 do 11:30h a od 12:30 do 16h s pauzami na procházky do parku.

Po 17 většinou dorazí žena a máme aktivity nebo mám čas pro sebe.

Večerní rutina (1,5h)

Španělština Duolingo (15min), jelikož se chystáme se ženou do Mexika

Pojištění test (20 min) – mám přihlášku na test v březnu

Příprava na další den (20min) – 3 nejdůležitější věci, které chci vyřídit následující den a připrava hovorů v kalendáři.

Čtení knížky před spaním (30min)

Případně v pátek a o víkendu mám čas napsat nějaký takový článek jako tento 🙂


Na své cestě si zřejmě uvědomíte, že nejdůležitější je

4) Poslouchat své tělo

To je poměrně těžké, pokud tělo není pročištěné od závislostí (alkohol, kofein, cigarety,…). Doporučuji si dát na chvíli pauzu od těchto věcí, třeba postupně zkoušet alternativy.

Já přestal postupně kouřit, pít alkohol, kafe, a až následně upravovat svůj jídelníček.

Jakmile se očistíte, začnete vnímat své tělo úplně jinak. Zpomalit a naslouchat tělu je nejlepší prevence pro udržení zdraví.


Jako poslední záměrně uvádím

5) Stravu

Tady už se nijak moc neomezuji. Občas dáváme se ženou quesadillas nebo pizzu. Jinak převážně nevařím. Mám rád celozrnné bagety nebo bio rýžové chlebíčky. Jím hodně ovoce a trošku zeleniny.

A jaké hacky používáte vy?

Post Author: Petr Šach

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *